VoIP oplossingen

Voice over IP, oftewel bellen met behulp van je internetaansluiting, heeft een flinke groei doorgemaakt. De meeste Nederlandse internetproviders bieden de mogelijkheid om via een VoIP aansluiting te bellen. Vaak tegen betere tarieven dan een analoge, of PSTN, verbinding. De markt voor analoge telefoonaansluitingen neemt steeds verder af. Toch worden de extra mogelijkheden die VoIP biedt nog maar zeer beperkt gebruikt. Met name voor (klein) zakelijke gebruikers kan de toegevoegde waarde van een VoIP centrale een hele uitkomst zijn!

Op deze pagina willen we je meer informatie geven over de mogelijkheden van VoIP, uitleg geven over de toepassingen van een VoIP centrale voor jouw bedrijf, en de kosten daarvan.

Als je meer informatie over dit onderwerp wilt hebben, samen met mij de mogelijkheden voor jouw bedrijf bespreken, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen!

Wat is VoIP precies

In de inleiding hebben we het al een deel verklapt: VoIP staat voor Voice over IP. Vroeger werd met behulp van een modem de (analoge) spraakverbinding ingezet om internetgegevens uit te wisselen. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid en wordt je internetverbinding gebruikt om spraak te verzenden. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld bij internationale gesprekken de grootste afstand het gesprek over het internet te versturen, en pas op het allerlaatste moment gebruik te gaan maken van analoge spraakverbindingen. En aangezien (in Nederland) verreweg de meeste aansluitingen VoIP aansluitingen zijn wordt er helemaal geen gebruik meer gemaakt van analoge verbindingen. Een voordeel hiervan zijn de lagere gesprekskosten.

Ter vergelijk: een gesprek van 15 minuten naar de VS kost via KPN ongeveer € 1,80. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een voordelige VoIP aanbieder kost dit slechts € 0,07

taivas-voip-centrale

Wat zijn de voordelen van VoIP

Naast de lagere belkosten zijn er nog veel meer voordelen. Zo kunnen meerdere gesprekken gelijktijdig gevoerd worden. Zowel inkomende als uitgaande gesprekken. De limiet wordt in de praktijk bepaald door het aantal beschikbare telefoontoestellen in huis of kantoor. Ook de beschikbare bandbreedte en de rekenkracht van de VoIP centrale spelen een rol, maar bij een kleinzakelijke oplossing zal dit niet snel voor problemen zorgen.

Telefoongesprekken kunnen uiteraard doorverbonden worden naar andere toestellen, of naar externe lijnen; bijvoorbeeld naar de mobiele telefoon van een medewerker die buiten de deur is. Wanneer een collega in gesprek is kunnen oproepen in een wachtrij geplaatst worden, of direct worden doorgeschakeld naar een eigen voicemail per toestel. De persoon krijgt dan een e-mail met daarin het voicemailbericht.

Voor thuiswerkers is er de mogelijkheid om met behulp van software op de laptop of de mobiele telefoon gewoon bereikbaar te blijven op het interne telefoonnummer, maar ook op het directe zakelijke nummer.

Wat zijn de functies van een VoIP centrale

De mogelijkheden en functionaliteiten van een VoIP centrale zijn bijna onbegrensd. Met name voor de kleine ondernemer is een eenvoudige VoIP centrale de perfecte oplossing om zakelijke en privé gesprekken in goede banen te kunnen leiden. Hieronder een aantal highlights:

  • Meerdere inkomende nummers (zakelijk/diverse afdelingen/privé/kinderen)
  • Voeren van veel gelijktijdige gesprekken
  • Nooit meer in gesprek als er een telefoon bezet is
  • Individuele voicemailboxen die afgeleverd worden in de e-mail
  • Conference calls met veel gelijktijdige gebruikers
  • Thuis of onderweg geen zakelijke gesprekken meer missen
  • Mogelijkheid voor wachtrijen en voice-response systemen
  • Lagere belkosten, met name naar mobiele en internationale aansluitingen
  • Geen ingewikkelde bekabeling bij aanleg of uitbreiding

Verschillende VoIP toestellen

Om gebruik te kunnen maken van digitaal bellen zijn er digitale toestellen nodig. Analoge toestellen kunnen met behulp van een ATA adapter (Analoge Telefoon Adapter) aangesloten worden. Hiermee is het mogelijk om een bestaande (of goedkope) DECT telefoon aan te sluiten op de geavanceerde VoIP centrale. Natuurlijk kan er ook gekozen worden om een DECT toestel aan te schaffen die direct gekoppeld kan worden aan de centrale.

Vanzelfsprekend zijn er ook diverse vaste telefoons en conferentie telefoons (spiders) te koop die direct gekoppeld kunnen worden. De keuze van de soort telefoon is volledig afhankelijk van je eigen behoefte en smaak!

Meer weten over VoIP

Wil je meer weten over dit onderwerp, of lijkt een VoIP centrale de geschikte oplossing voor jouw situatie neem dan contact op. Samen kunnen we een passende oplossing maken voor een gunstige prijs.

Laat je gegevens achter als je meer informatie wilt!

Je naam (verplicht)

Je e-mail of telefoonnummer (verplicht)